سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 5
کل بازدید : 45689
کل یادداشتها ها : 238
خبر مایه


تیرچه، که در زبان انگلیسی به آن joists گفته می‌شود، محصولی پیش ساخته است. از تیرچه در سقف و کف سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. به طور کلی جنس تیرچه معمولا از چوب یا فولاد است. هر یک از آن‌ها نیز دارای کاربردها و ویژگی‌های خاص خود هستند و در موارد مختلفی به کار می‌روند. در گذشته بیشتر از تیرچه چوبی استفاده می‌شد. امروزه استفاده از تیرچه‌های فلزی رایج‌تر است. در این مقاله در مورد کاربرد انواع تیرچه سقفی، تیرچه سقفی کرومیت و تیرچه سقفی بتنی صحبت خواهیم کرد.

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان چیست ؟

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان و به طور کلی ساخت‌وساز بسیار مهم است. این تیرچه در واقع بار مرده و زنده ساختمان را تحمل می‌کند. از این رو تیرچه باید بتواند در بلند مدت بار ساختمان را تحمل نماید. تیرچه از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

آرماتور کششی، آرماتور تقویتی، آرماتور بالایی و عرضی، آرماتور کمکی و بتن پاشنه از انواع اجزای تیرچه سقفی است. حال که با کاربرد تیرچه سقفی به طور کلی آشنا شدیم، در ادامه انواع تیرچه و کاربرد هر یک را به طور مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع تیرچه سقفی و کاربرد آن

به طور کلی تیرچه‌ها به 5 دسته تقسیم می‌شوند. هر کدام از آن‌ها نیز با توجه به ساختار دارای کاربرد متنوعی هستند:

  • تیرچه سنتی
  • تیرچه صنعتی
  • تیرچه پیش تنیده
  • تیرچه کرومیت
  • تیرچه با قالب سفالی

تیرچه سقفی بتنی

کاربرد تیرچه سقفی در ساختمان چیست ؟

 

تیرچه سقفی بتنی که یکی از انواع تیرچه سقفی است، دسته تقسیم می‌شود که شامل: تیرچه بتنی صنعتی (پیش ساخته خرپایی)، تیرچه بتنی پیش تنیده و تیرچه بتنی سنتی است. انواع تیرچه سقفی بتنی سنتی، از بتن و آرماتور فولادی ساخته می‌شود. در این تیرچه، بلوک‌ها به عنوان قالب بین تیرچه قرار می‌گیرد و بتن پوششی مقطع T را تشکیل می‌دهد.

ابعاد، فاصله و دهانه تیرچه‌ها با توجه به نوع قرارگیری و میزان فشاری که بر آن‌ها وارد می‌شود متفاوت است. میلگردهای به کار برده شده در آن از نوع میلگرد آجدار در سایز 8 تا 16 میلی‌متر است. نوع میلگردهای مهاری نیز از نوع ساده است. میلگرد ساده فاقد آج بوده و اندازه آن در حدود 6 الی 12 میلی‌متر است. لازم به ذکر است قیمت انواع تیرچه سقفی بتنی بر اساس سایز و ابعاد آن تعیین می‌شود.

تیرچه سقفی بتنی صنعتی

در میان انواع تیرچه سقفی بتنی، به این تیرچه، تیرچه پیش ساخته خرپایی نیز گفته می‌شود. این نوع تیرچه از خرپای فولادی و پاشنه تشکیل شده است. تیرچه پیش ساخته خرپایی خود به دو نوع تیرچه با قالب ماندگار یا سفالی و تیرچه بدون قالب ماندگار تقسیم می‌شود.

تیرچه بتنی پیش تنیده

این تیرچه از مقطعی T شکل و مفتول‌های فولادی تولید می‌شود. از آنجایی که مفتول‌های فولادی مورد استفاده در این تیرچه دارای مقاومت بسیار بالایی است، بنابراین این تیرچه‌ها دارای مقاومت زیادی نیز هستند. تولید تیرچه بتنی پیش تنیده، در کارخانه‌های مجهز صورت می‌گیرد. کاربرد تیرچه سقفی پیش تنیده، معمولا در سقف‌های تیرچه بلوک و برای اماکنی با بار زنده و اماکن نیمه صنعتی است.

تیرچه با قالب سفالی (تیرچه فوندوله دار)

این تیرچه تقریبا شبیه به تیرچه‌های پیش ساخته خرپایی است. البته یک تفاوت بارز بین تیرچه با قالب سفالی و تیرچه خرپایی وجود دارد. در ساخت این تیرچه‌ها از یک قالب سفالی به منظور بتن ریزی‌های اطراف میلگرد اصلی تیرچه استفاده می‌شود. بنابراین به این تیرچه‌ها، تیرچه فوندوله دار گفته می‌شود.

تیرچه کرومیت

سقف تیرچه بلوک چیست ؟

تیرچه کرومیت، به نام تیرچه فلزی با جان نیز شناخته می‌شود. این تیرچه از نظر عملکرد شباهت زیادی به تیرچه سفالی و بتنی دارد. تفاوت این تیرچه با تیرچه‌های دیگر این است که در بال تحتانی آن به جای بتن یا میلگرد از ورق فولادی استفاه می‌شود. این ورق، ورق کرومیت نام دارد.

دلیل نامگذاری تیرچه کرومیت نیز همین مسئله است. ورق کرومیت مورد استفاده در این تیرچه دارای 3 یا 4 میلی‌متر ضخامت و 12 الی 15 میلی‌متر عرض است. انواع تیرچه سقفی کرومیت از مزایای زیادی برخوردار بوده و به همین علت برای اجرای سقف کاربرد زیادی دارد.

مزایای انواع تیرچه سقفی کرومیت چیست ؟

یکی از اصلی‌ترین مزایای اجرای انواع تیرچه سقفی کرومیت، در واقع صرفه‌جویی در هزینه است. در اجرای سقف تیرچه کرومیت، فاصله بین تیرچه‌های کرومیت از تیرچه‌های بتنی بیشتر است. این مسئله سبب کاهش قیمت اجرای سقف تیرچه کرومیت و همچنین سبک شدن سازه می‌شود. علاوه بر این در اجرای سقف تیرچه کرومیت می‌توان چند سقف را به صورت همزمان بتن‌ریزی کرد. در نتیجه سبب کاهش استفاده از بتن می‌شود. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت اجرای سقف تیرچه کرومیت نسبت به سایر سقف‌ها اقتصادی‌تر است. چرا که علاوه بر کاهش هزینه، سبب سبک شدن سازه و سرعت بالا در اجرا نیز می‌شود.

سقف تیرچه بلوک چیست ؟

تیرچه بلوک، به سقفی گفته می‌شود که از تیرچه و بلوک (سیمانی یا سفالی) ساخته می‌شود. در اجرای سقف تیرچه بلوک از میلگرد و بتن پوششی نیز استفاده می‌شود. این سقف، از جمله رایج‌ترین روش‌های اجرای سقف در صنعت ساختمان‌سازی است. اجرای سقف تیرچه بلوک سبب کاهش مصرف آرماتور فولادی و بتن نیز می‌شود. در واقع بلوک به عنوان پر کننده در این سقف استفاده می‌شود. برای پر کردن فضای تیرچه‌ها به جای بلوک سیمانی و سفالی از یونولیت استفاده می‌گردد.

کلام آخر

 

در مطالب فوق در مورد انواع تیرچه سقفی صحبت کردیم. شهر مفتول، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات مفتولی، عرضه‌کننده انواع توری حصاری، توری مرغی، مفتول گالوانیزه، مفتول مسوار، سیم آرماتوربندی، یونولیت، پشم شیشه و انواع تیرچه کرومیت و بتنی است. به منظور خرید با کیفیت ترین محصولات مفتولی برای ساختمان‌سازی، به سایت شهر مفتول مراجعه نمایید و سفارش خود را ثبت کنید. همچنین به منظور ثبت سفارش تلفنی و دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02154483 با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ