سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 13
کل بازدید : 45568
کل یادداشتها ها : 232
خبر مایه


 

در صنایع مختلف و در پروژه های ساختمانی، قطعات و مصالح فلزی جز مهم ترین و پرکاربرد ترین مصالحی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد میلگرد نیز در این پروژه ها به وفور دیده می شود. میلگرد ها به دو نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می شوند که هر یک خصوصیات و کاربردی دارند. هدف از ارائه این مقاله بررسی میلگرد های ساده و آجدار و وجه تمایز و شباهت بین آن هاست. در ادامه جهت مقایسه این دو محصول، توضیح مختصری در مورد میلگرد ساده و آجدار داده می شود، سپس تفاوت آن ها را بازگو خواهیم کرد.

میلگرد ساده چیست ؟

میلگرد ساده، میلگرد بدون آج و ساده بوده که ایجاد استحکام مقاومت بیشتر در بتن از مهم ترین وظایف آن است. طول استاندارد میلگرد ساده اغلب 6 یا 12 متر بوده و در قطرهای مختلف از 6 تا 200 میلی متر تولید می شود. میلگرد ساده در صنعت برای جوشکاری، آهنگری و تغییر شکل و همچنین در ساخت ستون های بتنی، مقاوم سازی ساختمان ها، جبران ضعف کششی بتن در مقابل زلزله و... مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد ساده

میلگرد آجدار چیست ؟

همان طور که از نام این میگرد پیداست، آج هایی به شکل مارپیچ، یکنواخت، دوکی و یا مرکب داشته و درصد کربن، قابلیت خم پذیری و سختی آن ها با هم متفاوت هستند. میلگردهای آجدار دارای سه نوع A2 ، A3، A4 بوده که معمولا در ساختمان سازی استفاده می شود.

میلگرد آجدار

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار

در این قسمت وجه تمایز میلگرد های ساده و آجدار بر اساس آیتم های مختلف مورد بحث قرار گرفته خواهد شد. پس برای مقایسه میلگرد های ساده و آجدار ادامه مطلب را مطالعه فرمایید. 

تفاوت بر اساس شکل ظاهری

اولین و بارز ترین تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدار به لحاظ ظاهری است. همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، میلگرد ساده کاملا صاف و بدون شیار است البته شاید شیارهایی بسیار جزئی برای استفاده سطحی روی بتن در سطح میلگرد ساده ایجاد شود اما میلگرد آجدار دارای آج هایی شبیه مارپیچ، یکنواخت و... می باشد.

تفاوت بر اساس سایز

میلگرد ها از مقادیر دقیقی در وزن و سایز برخوردار هستند. تمامی میلگردها بر اساس استاندارد جهانی تعریف شده تولید و وارد بازار می شوند که به دو دسته طبقه بندی می شوند:

  • انواع میلگرد آجدار در دو نوع کلاف و شاخه و در سایز های متداول 5.5 الی 40 میلی متر
  • انواع میلگرد ساده در دو نوع کلاف و شاخه در سایز های متداول 5.5 الی 20 میلی متر با کاربرد های ساختمانی و صنعتی

تفاوت براساس روش تولید

مهم ترین امر در تولید میلگرد ساده، این است که شمش های مورد نظر با جک هیدرولیکی در ردیف های مشخص شده به کوره هایی که حرارت 1100 درجه سانتی گراد دارند وارد شوند. پس از ورود شمش ها به داخل کوره، آن ها با جریان آبی که دمای بالا دارد آماده نورد می شوند. هنگامی که دمای شمش ها به مقدار نیاز به بالا رسید، برای خط تولید و نورد ارسال شده و آماده می شوند. شمش ها وقتی به حالت پختگی می رسند، روی رول ها قرار گرفته و روانه تولید می گردند. این بخش دارای مراحلی است که مرحله اول باعث کاهش قطر شمش ها شده و طول آن ها افزایش می یابد. پس از این مرحله، محصولات تولید شده به مرحله سایزینگ وارد می شوند.

در تولید میلگرد آجدار نیز مراحل همانند تولید میلگرد ساده است. تنها وجه تمایز تولید میلگرد آجدار با ساده در حین شکل دهی به میلگرد است که از قالب هایی به جهت آجدار کردن میلگرد آجدار استفاده می شود.

تفاوت بر اساس کاربرد

از میلگرد های ساده معمولا در پروژه های صنعتی استفاده می شود. اما در پروژه های مسکونی به علت قابلیت مقاوم بودن میلگرد آجدار  در برابر ضربه و نیز استحکام آن داخل بتن، میلگرد آجدارمورد استفاده قرار می گیرد. لازم بذکر است در پروژه های مسکونی میلگرد های ساده به عنوان خاموت کاربرد دارند. در مصارف صنعتی میلگرد ساده گزینه مناسب تری است، به همین دلیل شرکت های صنعتی و بزرگ این نوع میلگرد را برای روند کاری خود تهیه می کنند. درحالیکه میلگرد آجدار در ساخت پروژه های مسکونی در سه گرید A2، A3 و A4 به فروش می رسد.  

کلام آخر

باتوجه به آنچه گفته شد میلگرد ها نقش مهمی در صنایع و ساختمان سازی برعهده دارند. میلگرد ها دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار را شامل می شوند. در راستای مقایسه میلگرد ساده و آجدار دریافتیم که تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که بارزترین آن ها به لحاظ جنس، کاربرد، فرآیند تولید و شکل ظاهری دارند. هر یک از این میلگرد ها برای بخش خاصی تعبیه شده اند که بازگو کردیم. می توان گفت اصلی ترین وجه تمایز بین میلگرد ساده و آجدار در نوع کاربرد و میزان استحکام آن ها در بتن است. جهت تهیه محصولات مفتولی و مصالح ساختمانی از جمله پشم شیشه ، الکترود ، سیم آرماتوربندی ، رابیتس و... حتما با افراد و تیمی با تجربه مشورت کنید. همکاران ما در شهر مفتول آماده پاسخگویی به پرسش های شما و ارائه بهترین محصولات و قطعات به شما هستند. با ما از طریق شماره 54483_021 در ارتباط باشید.






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ